יום ג', טז’ בשבט תשע”ט
דף הבית חדר מורים יצירת קשר







.
"מי ששר ואפילו אם יזייף, אלוהים את ראשו עוטף, ואז מי ששר מאושר" (אהוד מנור, מתי כספי)

קן ברושה מגדיר תרפיה במוסיקה כ:"תהליך התערבותי מסודר שבו המטפל מסייע למטופל לקדם בריאות תוך שימוש בחוויות מוסיקליות והיחסים המתפתחים דרכם כתהליך דינאמי של שינוי". במהלך הטיפול הקשר בין המטפל למטופל נוצר באמצעות מוסיקה ומילים, כאשר מטרת הטיפול היא לחזק ולקדם התפתחות אישית של המטופל על מנת לממש את הפוטנציאל שלו. הטיפול בתרפיה במוסיקה נשען באופן מסיבי על עשייה מוסיקלית. על מנת להבין את כוחה של המוסיקה לשמש ככלי ריפוי עלינו לתפוס אותה כתקשורת אשר מסוגלת להשפיע באופן עמוק על הרגשות והמחשבות האנושיים. מטרות טיפול באנשים עם לקות אינטלקטואלית התפתחותית במסגרת תרפיה במוסיקה מאחר ומוסיקה הנה גורם מוטיבציוני במיוחד עבור אנשים רבים כולל אנשים המאובחנים עם לקות אינטלקטואלית התפתחותית ניתן להשיג מטרות רבות באמצעות השימוש במוסיקה. למרות שכל מטופל הינו יחיד ומיוחד ויש להתאים עבורו את מטרות הטיפול וגישת הטיפול המיוחדת עבורו המטרות הבאות עשויות להיות מתאימות למגוון אנשים עם לקות אינטלקטואלית התפתחותית: קידום ושמירה על מצב רגשי חיובי – האדם עם לקות אינטלקטואלית עובר תהליכים רבים במהלך חייו ולעיתים קרובות יכולת הביטוי הנורמטיבית שלו אינה מאפשרת החצנה של החוויות הרגשיות שהוא עובר. קושי זה עשוי להביא לתסכולים ולהופעתן של התנהגויות חריגות העשויות להתפרש כ"בעיות התנהגות" ולהיות מטופלות בהתאם. המטפל במוסיקה יכול תוך שימוש בתווך המוסיקלי לאפשר לאדם להביע את רגשותיו לחשוך את קשייו ולכן להימנע מביטוי תסכול וקושי אב-נורמאליים אשר יתפסו על ידי החברה כבלתי מתאימים. עידוד לקשר חברתי נורמטיבי –החוויה המוסיקאלית מאפשרת שחרור וביטוי רגשי נורמטיבי. ההבעה הרגשית במהלך המפגש המוסיקאלי עשוי לחשוף רבדים רגשיים שלא נחשפים בדרך כלל בכתה ולאור חשיפה זו ל"נרמל" את היחס לו זוכה הילד עם הלקות האינטלקטואלית על ידי סביבתו האנושית. המוסיקה כגורם מוטיבציה עשויה לקדם את השימוש של הילד ביכולות הבחירה שלו בתחילה לשם בחירת שירים. עידוד לקוליות – אנשים רבים עם לקות אינטלקטואלית מתקשים בהגייה נורמטיבית ומאבדים את קולם, ולאחר מכן את רצונם להשתמש בו. השימוש בקול במסגרת הטיפול במוסיקה מחזק את הדימוי העצמי. הקול הינו חלק אינטגראלי של הגוף אשר מאפשר למטופל לתקשר ולהניע את סביבתו. כמוכן עבודה קולית עשויה לשפר את יכולת ההגייה והקוליות של הילד ולאחר מכן יוכללו למסגרות נוספות וישפרו את מידת המובנות של הילד על ידי סביבתו האנושית. כלי הנגינה איתם משתמשים בטיפול במוסיקה

 
....
....
.
 
דף הבית
פרס חינוך
פינת היועצת
עמותת ההורים
גלריית תמונות
יומן אירועים
למידה בשעת חירום